Mijn werkwijze

Mijn werkwijze is met open blik, aandacht, professionaliteit en compassie.

Mijn uitgangspunt; wanneer het niet goed gaat en je zit op nog school :

‘Je hebt nog niet de middelen (kennis, inzicht, vaardigheden) om op voor jou passende manier
met je uitdagingen om te gaan. ‘
Hoe het beter kan, dat ga je leren.

Het begint bij jouw gevoel, hoe jij het ervaart.
Wat speelt er.


Dat kan anders zijn, dan de hulpvraag zoals een ouder dat ziet.

Ik ga kijken hoe je gevoel aansluit op jouw kwaliteiten, karakter en verlangens.

Als je ‘rot’ gevoelens ervaart (denk aan somberheid, stress, angst, boosheid, machteloosheid)
wil dit niet zeggen dat jij dit bent. Ze geven juist aan wat je niet bent.

Ze zijn een kompas in het aangeven wat er niet klopt in hoe jij jezelf ziet.

Ik neem je hierin aan de hand.
Zodat jij weer positieve gevoelens kan ervaren en sterker komt te staan.


De stappen voor een ouder

Kennismaking en verkennen
Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek kijken we samen wat ik als kindercoach kan betekenen.
De techniek die ik gebruik in mijn coaching gaat naar de kern van wat ons mens maakt, naar het kunnen ervaren én reflecteren op ons gevoel.

Het kan gezien de omstandigheden en de problematiek dat kindercoaching niet het meest geschikt is of dat je kind er niet open staat. Dan bespreek ik welke mogelijkheden er nog meer zijn.

Als het goed voelt en er wordt aan de basisvoorwaarden voldaan, dan plannen we een afspraak voor een intakegesprek.

Intakegesprek
Voorafgaand aan het intakegesprek stuur ik een intakeformulier. Nadat het retour is gestuurd, plan ik een intakegesprek in. Dit vindt bij voorkeur thuis plaats.
We beginnen met wat het beoogde einddoel is. Ook kijk ik naar de motivatie, leeftijd, vaardigheden, duur en problematiek.

Coachtraject
Na de intake zijn de coachsessie op locatie bij mij. De eerste keer (keren) kan je meekomen met je kind en dat we het eerste kwartier met elkaar zitten. Zo kan je kind (en jij) wennen aan de ruimte en aan mij.

Ik werk verder met diverse werkvormen, aangepast op leeftijd en belevingswereld.

Tussentijds evaluatiegesprek
Na twee of drie sessies bespreken we de voortgang. Eerder kan natuurlijk ook.
Graag verneem ik of er iets verschuift, opent, meer ruimte komt of anders gaat.
De beleving van je kind is hierin leidend.

Afronding
Wanneer de vraag voor ondersteuning niet meer op de voorgrond staat, ronden we het traject af.
Er vindt een afsluitend evaluatiegesprek plaats.
We bespreken of er nog behoefte is aan follow up afspraken en in welke vorm eventueel.

Lengte van het traject
Het aantal coachgesprekken dat je kind nodig heeft is vooraf moeilijk te bepalen. Dit hangt af van de problematiek, wat haalbaar is gezien de verwerking. Hoe je als ouder er in zit, kan ook positief bijdragen.
Soms kan met aanpassingen in de communicatie en door inzicht er een grote shift plaatsvinden.

Als ouder ben je altijd in de gelegenheid om meer of minder coachsessies voor je kind af te nemen.
Dit ligt niet vooraf vast.


Locatie
De gesprekken vinden plaats op afspraak, bij mij aan huis in Rotterdam Overschie (Rotterdam Noordoever) of in Woerden.